Nebude to ,,beletria,,: Milan, 
keď sa pozornosť doma neupiera na neho,
 je nevyspytateľný.
Preto, keď príde domov, pozornosť prechádza na neho a 
ja sa už neviem sústrediť na žiadnu prácu, ani na čítanie, 
ani sledovanie niečoho, ani na žiadnu sústredenú činnosť.
Prepojíme sa a musím ho vnímať,
muža a dcéru zvyčajne dovtedy a Mila s nimi po škole.
Milan po príchode doráža, dráždi a echoláluje,
tak nadväzuje komunikáciu.
Ak má fixnú ideu, tak nás domanipuluje k nej.
Ak je nervózny, vydráždený, alebo útočný, niečo sa mu stalo:
väčšinou nás začne odmietať, alebo to napáli rovno do mňa.
Niekedy nezastaviteľne rapoce, rehoce sa, echoláluje nezmysly, 
vtedy je excitovaný, treba ho brzdiť, bez kontroly sa to vyhrotí.
On tomu hovorí: mám dobrú náladu!
Vnímam každý jeho krok, pohyby, reč tela: 
prečítam si tak jeho vnútorný stav.
Nie je systematický a stereotypný, je to atypický autista:
veci a úkony nedoťahuje, zanecháva tak, neodkladá, nezhasína, 
nezatvára dvere, niekedy dokonca aj vchodové.
Cez vchodové dvere chodí zvláštne:
vrazí, zapleskne, dvere sa ešte od neho odrazia, tresknú do steny, alebo nezaklapnú, ostanú otvorené.
Rohožka odhodená, topánky v blízkosti rozmetané.
Nasleduje kúpeľňa, kuchyňa, 
všade zanecháva svoje obvyklé stopy a 
 nápravu niekedy zjedná otázka, či mu príde upratovačka.
Rád trávi čas pri nás v kuchyni:
donesie si počítač, alebo niečo, na čom čosi sleduje a začne ,,chaliť,,.
Pritom má zakázané ku stolu nosiť ,, všetky choroby,,.
S nesúhlasným syčaním a hučaním, 
vraj radšej pôjde do ústavu,
 elektroniku odloží a znovu si umyje ruky.
Počas dňa to zopakuje po svojom niekoľko krát.
Zvieratá máme kvôli nemu:
psa zaženie, vyvŕši sa na nej, povie jej svoje.
Kocúra potajme unesie, 
vopchá do postele, natíska sa mu, nadŕža mu, kŕmi ho.
Doma sa všetko po príchode točí okolo Mila.
Vetu s mužom alebo s mladými nedopoviem, 
nedočítam, kávu nedopijem...
 kradmo dorábam a po očku ho sledujem.
Do toho sa dotiahnu aj ,,ďalší,, a dožadujú sa tej istej pozornosti.
Hlučne a systémom ,,ani vlastná mať im nerozumie,,.
Prekladám, asistujem, vysvetľujem, úpiem, kričím heslá!
Keď toto všetko v ich hlave ešte rozmetá iná záťaž:
spoločný víkend, všetci doma, práce na dome, návšteva, operácia... 
alebo úzkosť, alebo depresia, 
alebo schizoidné stavy, aj také mávame... 
tak potom sme úplne inde.
 A objavujeme sa nanovo.
Veľa sa nasmejeme, niekedy hneď po plači, 
nedám sa, vyhádam si to lepšie, vyhľadám ten najlepší smer, naplnenie.
Ten náš zmier prišiel až po rokoch,
 času mám dosť, dávam tomu celý život. 
Všetko o autizme ma zasiahlo na dreň, 
aj to peklo, aj ten život v plnosti.
Nie je možné žiť s nami a kaučovať nás pre život a pritom
 obísť toto peklo. 
Otvorí sa a ešte sa neodbornosťou a nekompetentnosťou prehĺbi!
Na tú som si začala zvykať, nám ale ostáva zmätený Milan,
 ktorý chce odísť zo školy, od vzťahovej osoby, teda od nás, 
ruší život u nás a objednáva si nový.
 Začínam s ním denne odznova, novú šancu chcel on.
Cez deň to ide po byľkách, v noci sa tlamí to naše peklo.



Komentáre

  1. Ach, moja, Tobě teda "naložil" ten nahoře řádný kříž! Však ty ho neseš statečně... máš můj hluboký obdiv. A přesto všechno je miluješ, všechny a bezmezně... včetně těch zvířátek. Moc na Tebe myslím... a děkuji Ti za slova u mne. M.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja žijem rada...a myslím, že nám to ide...:-)

      Odstrániť
  2. Také obdivuji, moc, nezvládla bych to ani den. Hodně trpělivosti a sil. M.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Udalosti august, september, tiahlo sa to od zimy, bolo to ťažké, až teraz nám svitlo, z kaučingu nás dorazili, mne moji stoja za toto poníženie, mne sa zdá, že napriek tomu žijeme a napredujeme, len som to neočakávala...

      Odstrániť
  3. Odpovede
    1. Veď to je môj čas!
      Ale nie:-), viem sa vtesnať do škáročky diania...keď ja sa snažím aj občas popísať pravdivo tok nášho života, z ktorého vidíte len to, čo som zariadila, vybudovala, kam sa moji posunuli...
      Moji majú slobodný vnútorný život a ten je u postihnutých jedinečnosťou a preto ich zväčša ,,príslušné,, inštitúcie vedú nedôstojne, nesprevádzajú ich naozaj s láskou...potom to škodí a bolí a ničí...ústav, škola, psychologičky, kaučing...

      Odstrániť
  4. Alenko, obdivuji tvou cestu, jak si postupně hledala, nacházela, skládala, sžívala....Máme chlapečka ADHD integrovaného ve třídě, kolik úsilí stojí být stále ve střehu, vysvětlovat, ukazovat, hledat cestu mezi nimi a s nimi. Mám nesmírnou radost když se mu daří, těší mě posuny porozumění, zatím mezi jím a mnou. Děti reagují intuitivně a první je rána, ale věřím... Hezké dny měj. Jana

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Klbko-uzlík sa rozuzlí, dá sa to, tento ľudský-kresťanský postoj nevzdať, má na to ten človiečik právo...tak mám rada, keď sa Ty ozveš, posilňuje ma to:-)
      Deťom sa nečudujem, že tresknú, aj dospelí človek to niekedy nezvládne, ale nepochopím, ani netolerujem, keď začne dospelák takéto dieťa ,,spravodlivo,, trestať a odmietať mu prijatie, starostlivosť a lásku, zažívam to dodnes, aj s nimi...

      Odstrániť
  5. Alenko, když čtu tyhle řádky, mám chuť si nafackovat za to, že někdy skuhrám kvůli tomu, že nemám při mých zdravých a relativně hodných:-) dvou malých dětech dostatek času sama na sebe... stydím se a obdivuju, jak i přes to všechno si urputně držíš ten kousíček svého světa tady (na blogu). Držím moc pěsti, ať Ti to jde minimálně takto i nadále, je to (myslím, že nejen) pro mě velká motivace! <3
    V.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Milá Veronika, ďakujem, niekedy takto dodatočne opíšem, čo bolo za tým jarno-letným budovaním v dome, ktorý je asi najväčším znakom, že žijeme a dobre a ešte aj to, že nevraciame ,,oko za oko,,:-)

      Odstrániť
  6. Ali já nemám slov.Už nikdy nebudu nadávat........Přiznám se,nezvládla bych to,stačí mě dcera,její syn,abych toho měla hodně,ale tohle,jsi STAZEČNA a hlavně jsi spisovatelka.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Moje milá...myslím na tebe a posílám sílu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, ešte ten čas milosti trvá, Milo veľký malý muž je so svojimi a duchovne rastie, má cez tento víkend duchovné cvičenie:-)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára